reklama

Prečo som podľahol používaniu zdieľaných bicyklov?

V Košiciach od 3. mája 2019 úspešne funguje systém zdieľania bicyklov (bikesharing). Teší ma, že som mal tú česť byť pri jeho slávnostnom spúšťaní, na ktoré ma pozvalo vedenie prevádzkovateľa – firmy Antik.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)
Obrázok blogu

Už pri predchádzajúcich konzultáciách som sa presvedčil, že to myslia (od)vážne a že sú všestranne pripravení na riešenie predpokladaných, ale aj neočakávaných problémov. Nesklamal som sa. Zdieľanie bicyklov prekonalo počiatočné „choroby“ a ujalo sa nielen v Košiciach, ale už aj Trebišove, v Moldave n/Bodvou či v Poprade, a ja patrím medzi takmer každodenných spokojných užívateľov. Bez nadsadenia si dovolím povedať, že sa mi splnil chlapčenský sen, ktorý bol v tom čase bez dnešných technológií nereálny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Práve prebiehajúci Európsky týždeň mobility je príležitosťou, aby si zdieľanie bicyklov odskúšali aj tí ľudia, ktorí ho zatiaľ neobjavili. Od dnes môžu využiť ponuku Antiku na aktiváciu kupónu, ktorým získajú 5 hodín jazdy ZADARMO bez potreby depozitu. Stačí, ak si ho aktivujú jednoducho v aplikácii Antik CityBike v sekcii „voucher“. 

#antik #antikcitybike #verejnybicykel #antikbikesharing

Obrázok blogu

Kupón je platný počas dní 18. - 22. 9. 2019. To znamená, že aj bez použitia vlastného bicykla sa môžu s bicyklom Antik zapojiť do nesúťažnej Polmaratónskej cyklojazdy, ktorá štartuje v nedeľu, 22. septembra o 15:30 hod. spred budovy Strojníckej priemyslovky na Komenského ulici (viac na FB Cyklista všedného dňa Košice). 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Som presvedčený o tom, že kto v týždni mobility využije a okúsi bezplatnú jazdu ponúknutú Antikom, zdieľané bicykle ho opantajú tak, ako opantali od prvej chvíle mňa. Na vlastnom príklade demonštrujem, že ich používaním došlo u mňa priam k revolúcii v mojom dopravnom správaní. Cielene som tieto bicykle zaradil do svojich ciest po meste ako významný samostatný aj doplnkový dopravný prostriedok k MHD a k chôdzi (auto nevlastním). Práve krátke cesty k zastávkam MHD a od nich do cieľa cesty tvoria väčšinu mojich jázd, čím mi významne (rátané až v desiatkach minút!) skracujú cestovanie. Až natoľko, že sa môžem porovnávať s autom! Žiadne auto totiž nezaparkuje tak blízko a tak expresne (a naviac zadarmo), než zdieľaný bicykel. Som preto presvedčený, že aj konzervatívni motoristi by pri troche zvedavosti objavili výhody bicykla ako pohotového približovadla k svojmu autu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obrovskou výhodou bicyklov je ich voľné odstavovanie, ktoré nie je viazané na určené stanoviská (hoci aj tie sú zriadené). Preto ich zvyčajne nájdeme práve na miestach, kde ich sami potrebujeme – pri zastávkach a staniciach verejnej dopravy, pri školách, obchodoch, pracoviskách a inštitúciách, v rekreačnom zázemí mesta. Lebo tieto miesta sú zároveň najčastejším cieľom cesty predchádzajúceho užívateľa. Špecifickým problémom Košíc sú sídliská na kopcoch. Aj keď tieto sídliská sú tiež prirodzeným cieľom jázd, je len málo užívateľov, ktorí sú ochotní a schopní zvládnuť náročnú jazdu do kopca bicyklom, ktorý na to nie je predurčený. Tam však nastupuje prevádzkovateľ, ktorý hromadne rozváža bicykle na určené stanoviská. Zatiaľ v rozvoze chýba pravidelnosť. Ale nerozvezené bicykle nezmizli, o to viac je ich sústredených v centre resp. aj v iných rovinatých častiach mesta, kde sú pri súčasnom počte cca 500 bicyklov doslova na každom kroku. Rýchlemu vizuálnemu vyhľadaniu najbližšieho bicykla napomáha aj priebežne aktualizovaná mapka ich rozloženia dostupná v aplikácii mobilu. Ak chcem prestúpiť z MHD na bicykel, ten „svoj“ si nájdem už v autobuse či električke a podľa toho si zvolím najvhodnejšiu zastávku na vystúpenie. Ďalšou neopomenuteľnou výhodou v porovnaní s vlastným bicyklom či aj autom je to, že bicykel (podobne ako vozidlá MHD) nepatrí mne a nemusím dbať na jeho údržbu. Použijem ho, odstavím a viac sa nestarám. Jedinou mojou nepísanou povinnosťou je oznámiť prevádzkovateľovi prípadnú závadu na bicykli. Číslo telefónu je poruke, v aplikácii, zatiaľ som sa vždy bez problémov dovolal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Osobitnou kapitolou je konštrukcia a technické vybavenie bicykla. Pre jeho rýchle vyhľadanie je dôležité, že vizuálne je neprehliadnuteľný. Všetky bicykle uvedené do prevádzky sú jednotnej verzie a univerzálne – bez rozlíšenia mužského a ženského. Je to výhodné preto, že užívateľa pri striedaní bicyklov nič neprekvapí. Každý bicykel je opatrený vlastným jedinečným číslom pre identifikáciu napríklad pri nahlásení závady. Konštrukcia je volená tak, aby bicykel čo najlepšie odolával hrubému zaobchádzaniu či vandalizmu. Tomu zodpovedá aj jeho neobvykle vysoká hmotnosť. Ale tá má aj svoj pozitívny význam. Napríklad ten, že neumožňuje príliš rýchlu jazdu, ktorá by pri častej jazde po chodníkoch (Košice majú žalostne málo špeciálnych cyklistických cestičiek) ohrozovala a znepriateľovala chodcov. V neposlednom rade ťažký bicykel neláka potencionálnych zlodejov. K vysokej hmotnosti prispieva aj konštrukcia kolies. Namiesto klasického plášťa a duše obvod kolesa tvorí plná guma. Nevýhodou toho je slabšie odpružená jazda, čo nepríjemne cítiť na bežne nekvalitných povrchoch chodníkov, ciest či terénu. Vyvážením je nulová údržba bez hrozby defektov. Oceňujem chránič reťaze, ktorý bráni zapleteniu nohavíc do reťaze. Veľmi prakticky je do volantu integrovaný zvonček a prehadzovač. Aj keď ten je iba 3-stupňový, podľa mňa zodpovedá vysokej hmotnosti bicykla, ktorá aj tak neumožňuje jazdu do strmšieho kopca. Tam už pomôže iba vytlačenie bicykla. Pochvaľujem si tiež spoľahlivosť bŕzd, zatiaľ som nenatrafil na slabé. Kvôli tomu odporúčam bezpečné plynulé dobrzďovanie. Z bezpečnostného hľadiska oceňujem aj stále blikajúce predné aj zadné svetlo. Pre mňa neoceniteľným praktickým vybavením je nákupný košík na volante, začiatočníci si musia zvyknúť, že košík sa „neotáča“ s otáčaním volantu. Nevyriešeným drobnejším nedostatkom je neodvodnená priehlbinka na sedadle, v ktorej po daždi zostane voda a treba ju utrieť.

 Nevyhnutnou súčasťou je spoľahlivé a praktické vyriešenie odomykania a uzamykania bicykla. Bicykel sa odomyká mobilom cez načítanie QR kódu umiestnenom na volante aj pod sedadlom. Ak sa občas odomykanie bicykla nepodarí, zvyčajne je za tým zaseknutá páčka pod sedadlom, ktorú stačí pri opakovanom pokuse rukou potlačiť nahor. Uzamknutie sa robí mechanickým zatlačením tejto páčky nadol. Korektnosť uzamknutia potvrdí zvukový signál. Zároveň sa v aplikácii zastaví počítanie trvania jazdy. Užívateľ si môže v aplikácii prezerať históriu uskutočnených jázd so základnými údajmi, vrátane grafického zobrazenia trasy v mape. Odomknutie aj zamknutie bicykla sú bleskovou záležitosťou.

Cenové záležitosti za využivanie bicyklov prenechám na posúdenie čitateľovi.

Mojím zámerom bolo poskytnúť moje praktické skúsenosti s využívaním tejto užitočnej, svojím rozsahom a komplexnosťou na Slovensku priekopníckej služby.

Karol Labaš

Karol Labaš

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  40x

Žijem nepochopený život naruby. Hriešne zanedbávam svoje súkromie, lebo prednosť dávam pokusom o nápravu nefungujúcich a zlých verejných vecí. Ak sa to občas podarí, odmenou je mi zvyčajne len dobrý pocit z úspechu a predstava o vďačnosti tých, ktorým som pomohol. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu